Tuesday, January 4, 2011

The Little Match Girl / The Story Behind The Picture

Po raz pierwszy z freelensing natknąłem się na fotoblogi jakiś rok temu. Od razu podłapałem temat wykorzystując do eksperymentu obiektyw pentacon 50mm f1.8. Wyniki moich pierwszych prac były na tyle zadowalające że jedno z moich zdjęć trafiło na powyższy blog na którym obszerniej opisano tą technikę.


 The first time I came across a freelensing at fotoblogia.pl a year ago. Immediately i start the experiment using my old Pentacon 50mm f1.8 lens. The results of my first works were so satisfactory that one of my photos were sent to the above site on which more fully describes this technique. 


 Lewitujące szklo wciągnęło mnie na parę dobrych miesięcy i to ta oldschoolowa technika zmobilizowała mnie do zbudowania pierwszego obiektywu typu tilt-shift (oraz dwukrotne nagłe spotkanie mego pentacona z betonem) I tak właśnie powstała wersja 1.0: 


 Levitating glass (freelensing) sucked me for a couple of good months and then this old school technique mobilized me to build my first type of  tilt-shift lens (and because pentacon sudden encounter with the concrete, twice) And so it was bulid version 1.0:







...która okazała się niewypałem pod względem konstrukcyjnym. Gumowa uszczelka mocująca obiektyw z adapterem p-ka - eos zniszczyła się pod wpływem dużych przeciążeń przy przechyłach obiektywu.
Wersja 2.0 powstała przypadkowo podczas destrukcji jednego ze starych obiektywów pentaxa 28-90 (nie pytajcie mnie dlaczego niszczę wszystko co mi wpadnie w ręce;) ) Wtedy własnie wpadł mi do głowy prosty pomysł konstrukcji trwałego tilta z możliwoscia blokady ostrości. Jako bazę użyłem zewnętrzna tubę pentaxa wraz z jego bagnetem. 


 ... Which turned out to be a dud in terms of design. Rubber seal mounting adapter p-ka - eos destroyed under the influence of major congestion at i tilted lens. Version 2.0 was created accidentally during the destruction of one of the old Pentax lenses 28-90mm (do not ask me why I destroy everything that falls into the hands;)) then just came to my mind the simple idea of sustainable design tilt with lock focus. As a base I used a Pentax outer tube with his bayonet. 

W środek wpasowałem pentacona mocując go na dwóch śrubach wychodzących na zewnątrz obiektywu które pozwalały na przesunięcie szkła w tył i przód oraz na ustawienie osi obiektywu pod kątem nadając zdjęciom efekt tilta. Tą wersją, wersją 2.0 powstały moje ostatnie prace oraz tytułowe zdjęcie 


 Pentacon fixing inside pentax on two screws which are going outside of the housing that allowed the push glass in the front and back and for setting the lens at max 45 degree angle to maximize the tilt-shift effect. This version, version 2.0 i done my recent work and created title picture.


Od tego czasu obiektyw przeszedł lekkie modyfikacje kosmetyczne, ale zasada działania pozostała taka sama. W planach mam już budowę drugiego tilta także przy użyciu mojego drugiego pentacona 50mm 1.8 lecz teraz jako obudowę posłuży kitowy obiektyw canona 18-55mm 3.5-5.6. Oczywiście podzielę się z wami wynikami mojej pracy. Więc Stay Tune i naciśnij like jeśli chcesz być na bieżąco. Cześć.


 Since that time, the lens has undergone slight cosmetic modifications, but basically remained the same. I already have plans to build a second tilt also using my second Pentacon 50mm 1.8, but now as housing i will use Canon 18-55mm 3.5-5.6.Of course, I share with you the results of my work. So Stay Tune and press like if you want to hear more about my work.   


The Little Match Girl


Ps: Sorry guys for my english, google translate  doesn't  like Polish language i think...

Uwaga!!! Ekstremalne modyfikacje obiektywów może uszkodzić twoja lustrzankę, pamietaj aby dokladnie wymierzyć odległość tylnej soczewki od lustra. Nie podpinaj zmodyfikowanego obiektywu do aparatu od razu po wykonaniu, wpierw zadbaj o czystość obiektywu w środku i na zewnatrz. Podczas prac nad obiektywem używaj rekawic i okularów ochronnych. Za wszelkie zniszczenia lustrzanki podczas powyższych modifikacji nie odpowiadam, wiec jeśli nie jesteś dobry(a) w takiego typu pracach nie rób tego! Dziękuję za uwagę. 


Warning! Extreme lens modifications can damage your camera, remember to accurately measure the distance from the rear lens to the mirror. Did not attach modified the lens to the camera immediately after execution, first make sure the lens clean on the inside and outside. During development of the lens, use gloves and goggles. For any damage to SLR during the above modifications i do not answer, so if you're not good in this type of work do not do that! Thank you for your attention.


5 comments:

  1. Genialna sprawa! Sprawdziłem technikę ręcznie z Nikkorem 50/1.8 i efekty są rewelacyjne.

    ReplyDelete
  2. Jak przymocowac obiektywy do siebie ? Czy przez te sruby nie uszkodze optyki ?

    ReplyDelete
  3. czesc, obiektyw w srodku trzyma sie na dwoch srubach ktore wchodza w wywiercone otwory przednim pierscieniu pentacona, zeby obiektyw byl stabliny w srodku scentrowany jest nakretkami, podkladkami(jak na zdjeciu). Optyka jest nie naruszona gdyz przed nawiertem mozna zdjac przedni pierscien obiektywu. Przerobka jest nieodwracalna raz potraktujesz tak swoje obiektywy nie bedziesz w stanie sklecic ich z powrotem.

    ReplyDelete
  4. aa taki myk :) musze sprobowac zrobic takie cudo.
    Mam jeszcze jedno pytanie jak ustawiasz ostrosc, czy to polega po prostu na takiej samej zasadzie jak freelensing

    ReplyDelete
  5. ostrosc ustawiana jest takze tymi srubamy ktore przesuwaja sie w specjalnie wydrazonych otworach (jak na zdjeciu;)) przesuwasz do siebie ostrosc idzie w nieskonczonosc, przesuwasz do przodu przechodzi w tryb macro, lub jeden do przodu jeden do siebie po skosie opcji jest duzo;)

    ReplyDelete